De DX20ZE is de eerste machine van Develon die elektrisch uit de fabriek komt. Het is een broertje van de dieselmachine DX20Z. Deze elektrische variant draait lekker vlot en leent zich prima voor strak afwerken, ontdekte testmachinist Jan Jacob Bles. Ook met een forse bak is de DX20ZE uitstekend hanteerbaar.
De importeurs van Develon Nederland zijn blij met de nieuwe Develon DX20ZE. In het segment minigravers is er veel vraag naar elektrische machines. Dat was ook voor het Koreaanse Develon reden om juist deze machine van de klasse 2 ton als eerste af-fabriek te elektrificeren. De minigravers worden veelal binnenstedelijk gebruikt en daar gelden steeds vaker emissienormen, maar ook arbotechnische eisen. Grondwerkers staan nu niet meer in de dieseluitstoot van de graafmachine.
Artikel machinetest gaat door onder de afbeelding
Ook de Develon Dealers ziet deze ontwikkeling, onder meer in de verhuur. ‘We hebben vanuit verschillende Develon dealers deze machines in de verhuur en die zijn continu weg. Eén houden we graag hier voor het geven van demonstraties en uitleg. We merken dat er veel interesse is en willen graag de mogelijkheden laten zien en mensen overtuigen dat ze er hetzelfde mee kunnen als met een diesel’, vertelt Chris Rijk, verhuurcoördinator. ‘Om mensen kennis te laten maken met elektrisch, hebben we er bewust voor gekozen om de verhuurprijs hetzelfde te houden als die van een diesel.’
Een voordeel is dat een elektrische machine weinig dagelijks onderhoud nodig heeft. Dat beaamt ook testmachinist Jan Jacob Bles. ‘Dagelijks onderhoud is simpel. Bij elektrische machines moet de batterij vol zijn en verder hoef je eigenlijk alleen de hydrauliek te controleren. Dat gaat hier heel overzichtelijk.’
Een belangrijke vraag bij een elektrische machine is altijd wat de werkelijke beschikbare draaitijd is. De DX20ZE heeft een batterijcapaciteit van 20,4 kW (met 51 Volt). Volgens Chris Rijk blijkt dat in de praktijk voldoende voor zes tot negen uur werken. De variatie zit in het soort werk, maar ook in de manier van gebruik. Jan Jacob: ‘Je hebt vier verschillende werkstanden: een spaarstand eco, standaard, power en powerplus. Met de powerplus-stand heb je een behoorlijk verbruik. Wat mij betreft is die stand niet echt nodig. Ook met rijden kun je standen kiezen. Op de snelste stand is het rijden erg sterk. Ik heb er zelf nu een klein uur op gedraaid. Als ik dan kijk naar het verbruik dan lijkt me zes uur of meer zeker wel reëel.’ Een klein detail daarbij: hoe vol de batterij is, wordt weergegeven middels blokjes in plaats van percentages. Dat is iets minder nauwkeurig af te lezen. Bij het laden worden die percentage wel aangegeven, inclusief verwachte laadtijd.
Ook Chris benadrukt de juiste instelling. ‘Als je volop aan het graven of afwerken bent, dan is de power-stand wel de juiste keuze. Maar voor ander werk, zoals het leggen van leidingen, kun je de stand beter wat lager zetten. Daarmee bespaar je op de batterij.’
Het laden van de machine gaat normaal gesproken via 230 Volt. Daar is de machine eigenlijk op uitgerust. ‘Laden met 230 Volt is plug & play met een gemakkelijke aansluiting op de zijkant van de machine. Snel laden kan ook, maar die aansluiting zit wel op een wat bijzondere plek, min of meer onder de stoel. Die aansluiting valt ook niet direct op’, constateert Jan Jacob. Vanuit Develon Nederland wordt dat bevestigd door Chris Rijk. ‘Voor snelladen heb je een aansluiting nodig van 32 ampère en die is er vaak niet op plekken waar deze machines worden gebruikt. Laden met 230 Volt gaat ook prima. In acht uur is de batterij weer helemaal opgeladen, van 0 tot 100 procent.’
De DX20ZE is er op dit moment alleen in een canopy-uitvoering. ‘Dit is een keuze van de fabriek, maar er lijken binnenkort nog wel andere versies aan te komen. De fabriek kijkt rustig naar de ontwikkelingen, zoals vrijwel alle fabrikanten dat doen. De vraag naar elektrisch komt momenteel eigenlijk vooral uit Scandinavië en Nederland.’
" 'Om mensen kennis te laten maken met elektrisch, hebben we er bewust voor gekozen om de verhuurprijs hetzelfde te houden als die van een diesel’ ”
Verschil met zijn dieselbroertje is er nauwelijks aan de buitenkant. ‘Behalve dat een uitlaat ontbreekt.’ Het oordeel van Jan Jacob is dan ook dat het een machine is met een volwassen uitstraling.
In de manier van bedienen is er wel een verschil tussen elektrisch en diesel. Jan Jacob: ‘Je start en drukt de veiligheidshendel naar beneden. Dan hoor je de motor draaien, met name de hydrauliekpomp. De machine heeft zeker geen storend geluid en ook geen raar jankgeluid zoals je dat soms hoort. Als je de hendel weer omhoog haalt, valt de stroom direct uit. Als je niets doet, is er dus ook niets wat stroom verbruikt. Je kunt daarvoor de machine ook op de automaat zetten. Als je dan niets doet, valt de machine na een paar seconden vanzelf uit. Een nadeel daarvan vind ik dat je dan eerst de veiligheidshendel weer omhoog en naar beneden moet doen, voordat de machine weer gaat lopen. Zelf zou ik die stand niet gebruiken.’
Over het draaien zelf is Jan Jacob zeer tevreden. ‘Ik vind deze DX20ZE echt super draaien. Hij is zeker lekker vlot en snel en trekt zo maar een strakke bak. Afwerken is zo klaar. Ik had er een pittige bak aanhangen voor deze klasse machine, maar die kon hij op de breedste stand prima aan.’ De DX20ZE is net als de diesel voorzien van een uitschuifbaar onderstel dat in breedte kan variëren van 950 tot 1360 mm. Daarbij is ook het dozerblad met twee verlengstukken te verbreden van 950 mm naar 1360 mm.
De algemene ervaring is dat deze elektrische machine zeer zeker niet onderdoet voor een diesel. ‘Bij elektrisch heb je direct koppel. Als je weet hoe je er mee moet draaien, heb je juist meer kracht dan een diesel’, zegt Chris. De ervaring van Jan Jacob bevestigt dat. ‘Vaak moet een elektrische
machine juist getemperd worden omdat je vanaf dat eerste moment veel kracht hebt.’
De joysticks werken overigens gewoon op olie in plaats van elektriciteit. ‘Veel machinisten zullen dat als prettig ervaren omdat je meer tegendruk voelt’, denkt Jan Jacob. ‘Maar ik vermoed dat het over een paar jaar toch allemaal elektrisch is om zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan.’
Jan Jacob is blij dat er weinig poespas op de machine zit. ‘Iedereen moet met zo’n machine kunnen draaien, zonder de kans dat er iets kapot gaat. Dit zijn machines waar alleen het noodzakelijke op moet zitten en verder niks.’
De opstap van de machine beoordeelt Jan Jacob met een 7,5. ‘Je moet wel om de joystick heen draaien. Dat had denk ik ook anders gekund, maar dan zou het misschien ook wel weer kwetsbaar zijn en dat moet je met dit soort machines voorkomen.’ Een klein dingetje dat hem wel opvalt is dat er aan de instapzijde een stekker redelijk onbeschermd zichtbaar is. ‘Het is wel een Deutsch-stekker die waterdicht is, maar de afwerking had wat dat betreft iets mooier gekund.’
" ‘Iedereen moet met zo’n machine kunnen draaien, zonder de kans dat er iets kapot gaat’ ”
De DX20ZE is uitgerust met een hydraulisch aangestuurde snelwissel, zodat de machinist zijn cabine niet uit hoeft voor het wisselen van tools. Een optie is een extra functie voor gebruik van een sorteerknijper. ‘Dat kan af-fabriek, maar vaak heeft een klant specifieke wensen en verzorgen wij als Develon de opbouw van die extra functie.’
De DX20ZE is een Zero Tail-model en heeft dus een kleine draaicirkel, met rond tegengewicht voor veilig werken in krappe ruimtes. Dankzij een grote verstelhoek voor de giek kan de machine veel verschillende taken op de werklocatie aan. De DX20ZE is voorzien van led-werkverlichting en de cilinders van giek, arm en bak zijn voorzien van beschermplaten. De rupsen zijn zo uitgevoerd dat ze zand goed afwerpen, wat vastgraven voorkomt.
De eindconclusie van Jan Jacob is zeer positief. ‘Hier kun je super op draaien. Je hebt je werk zo maar heel strak. Deze elektrische machine doet zeker niet onder voor diesel.’
Dit artikel is in samenwerking met Bouwmachines tot stand gekomen. Bekijk hier het originele artikel: Testboek: DX20ZE Electric. In dit artikel meer foto's van deze kleine krachtpatser.
Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!