De Doosan DX165W Electric is afgeleverd bij J. Veldhuizen! Een van de deelnemers van de ‘Bouwplaats van Morgen.’ Vader Jaap en zoon Jordi runnen het bedrijf en zetten vol in op duurzaamheid. Naast de elektrische Doosan beschikken ze ook over elektrische shovels en auto’s. Een bedrijf in de regio Utrecht die verduurzaming dus op een serieuze manier aanpakt. We vertellen je hieronder een stukje over het bedrijf en hoe ze de toekomst zien.
‘’Mijn opa was vroeger boer en mijn vader is in 1956 begonnen met een agrarisch loonbedrijf. Dat heeft hij altijd met succes gedaan en rond 1970 is hij er ook grondverzet bij gaan doen voor grote aannemers zoals Mourik en KWS. Toen ik 18 jaar was, ben ik bij mijn vader in het bedrijf gaan werken. In 1994 zijn we samen een maatschap aangegaan en 1999 werd ik eigenaar. Dat was voor mij een logische stap, want mijn vader was intussen al 68 jaar en ging met pensioen. Mijn zoon Jordi zit nu ook in het bedrijf. Zo blijft het mooi in de familie, “ aldus Jaap.
Voor Jaap is duurzaamheid een nieuwe visie waarin hij samen met Jordi voorop wil lopen. ‘’Wij durven het avontuur wel aan te gaan met het verduurzamen van ons bedrijf. Dit is niet niks en daar zijn we ons wel heel erg van bewust. Het vraagt om flinke investeringen en een sprong in het diepe durven nemen samen met partners. Maar wij zijn van mening dat dit de weg is die we moeten gaan bewandelen. De eerste stappen hebben we al gemaakt. Een bus, shovel, bandenzaag, wakkerstamper en trilplaat zijn al elektrisch zodat we de straatwerken die we verzorgen al helemaal elektrisch kunnen uitvoeren. Daarnaast zijn we bezig om alle daken van ons bedrijfspand vol te leggen met zonnepanelen zodat we al ons materieel ook meteen groen kunnen opladen. Het enige wat nog ontbrak was een elektrische graafmachine, zodat we het complete pakket kunnen aanbieden.’’
Een hele tijd terug kondigde we al aan dat J. Veldhuizen meedoet aan de ‘Bouwplaats van Morgen.’ Samen met zeven andere bedrijven gaan ze met elektrisch materieel aan de slag en testen ze de werking daarvan. Samen met TNO zullen deze onderzoeksresultaten gedeeld worden en kunnen ze naast de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ofwel de RVO informeren ook de branche vertellen wat er bij komt kijken. Zo kan de sector leren van deze casussen en hopelijk sneller de stap kunnen en durven zetten richting emissieloos. Zeker in het binnenstedelijk gebied is het een hot item aan het worden.
De eerste bevindingen van de Doosan DX165W Electric zijn positief voor Jordi en Jaap. ‘’Voor de machinist is het een gewone machine waar hij al zijn werkzaamheden net zo mee kan verrichten als een diesel. Wij hebben een vaste machinist op de machine zitten die er snel aan gewend was. In de vakantie heeft een andere machinist van ons op de machine gezeten die er ook gelijk mee overweg kon. De machine is zeer gebruiksvriendelijk, dat is in onze ogen een groot voordeel, aldus Jordi.’’
De grootste uitdaging in de ogen van Veldhuizen is om op de locaties waar ze werken een stroomvoorziening te creëren waar ze mee kunnen laden. ‘’Er is best een flinke aansluiting nodig om alles opgeladen te krijgen. Dit lukt tot nu toe meestal omdat het maar voor één machine is. Als dit er in de toekomst meer worden, wordt dit lastig. Wij proberen alles zoveel mogelijk op locatie te laden om de transportbewegingen en de kosten zo laag mogelijk te houden, vertelt Jordi.’’
Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!