Wij gingen op pad naar Zuid-Limburg voor een ervaringsbericht over de nieuwe elektrische graafmachine van onze klant Cerfontaine BV uit Berg en Terblijt. En deze keer bezoeken we zelfs twee projecten. Een in Maastricht en een in het nabij gelegen Meerssen. Daar treffen wij Tim Menick, een spontane, enthousiaste graafmachinemachinist met 20 jaar ervaring. Tim draait op de nieuwe mobiele DX165W Electric van Cerfontaine. Het project in Maastricht bevindt zich in een zero-emissiezone en is een herinrichtingsproject. Het project in Meerssen, op een voormalige schietbaan, is een saneringsproject in een Natura 2000 gebied. Tim ‘schiet’ de schaftkeet in wanneer wij aankomen voor dit interview, zodoende stond de koffie al klaar en ‘vuren’ wij direct de vragen op hem af.
Ervaringsbericht gaat door onder de afbeelding
We vallen dus direct met de deur in huis en stellen Tim de vraag: Hoe bevalt de elektrische graafmachine? Tim begint te vertellen en zegt: "Hij bevalt heel goed. De bediening is vergelijkbaar met wat ik gewend ben, ook van andere merken. Ik ben gewend om op diesels te draaien maar deze elektrische graafmachine verraste me positief.
Tim vervolgd: “Deze machine is krachtig, soepel en met de Powerbox 400 erop houdt hij het goed vol. Je kunt er meer dan een werkdag mee draaien. Het grootste verschil is dat het elektrisch is. Dat was even wennen voor mij, maar als hij eenmaal loopt dan draait hij erg soepel en is hij heel sterk."
We zoomen in op het woordje ‘eenmaal’ en vragen Tim wat hij hier mee bedoelt. “Er was in het begin een stekker die het dan wel en dan niet deed. Achteraf bleek dat de stekker geen goede aansluiting maakte tussen de Powerbox 400 en de externe batterijcontainer. De Powerbox 400 werd niet ‘herkent’. Zoals ik hoorde was dit eenvoudig opgelost met een software update, nu werkt het goed”.
De elektrische krachtpatser draait in Meerssen op een voormalig defensieterrein in een kwetsbaar NATURA 2000 gebied. Dit project is een bodemsaneringsproject waar men van drie schietbanen en een mitrailleurbaan de sanering van de kogelvangers uitvoert. Op dit project gebeurt alles emissieloos en troffen wij naast deze elektrische mobiele graafmachine een elektrische tractor en een elektrische rupsgraafmachine aan, toevallig ook een Staad rupsgraafmachine, de DX355LC Electric.
Alle machines laden hier volledig groen via batterijcontainers. Dit project bevindt zich midden in de bossen, er zijn geen verharde wegen en ligt op een forse heuvel. Tim geeft aan dat werken met deze machine in dit heuvelachtige landschap geen enkel probleem is, maar het juist leuk en uitdagend maakt. “Je merkt hoe fijn het is dat deze machine zo krachtig is in dit soort omstandigheden. Hij heeft totaal geen last van de drassige omstandigheden op de heuvel, de machine rijdt en draait echt goed door”, aldus Tim.
Ervaringsbericht gaat door onder de afbeelding
Bij een eerder bezoek was Tim met de graafmachine aan het werk in de stad Maastricht, een van de dertien steden die sinds 1 januari 2025 een zero-emissiezone hebben. Hier is Tim actief op een herinrichtings-project in het centrum en daar moet de oude bestrating er ter vervanging er compleet uit. “Ook hier komt deze machine goed tot zijn recht. Hij draait soepel en met het aanwezige draaikantelstuk kan ik overal goed bij komen en zodoende de werkzaamheden goed en precies uitvoeren”, aldus Tim. Hij vervolgt: ”Naar dit project rij ik vanaf de zaak met de machine steeds op en neer. Het rijden kost net zoals met een diesel meer aan vermogen en dus energie, maar met de volle Powerbox 400 is dit goed te doen, want aan het einde van de werkdag met daarbij de rit naar de zaak, zit de Powerbox 400 nog voor meer dan een kwart vol”.
We zijn benieuwd naar meer en stellen Tim de vraag wat hij nog meer van de machine vindt.
Tim zegt: “Deze machine maakt minder geluid dan een diesel, dat is prettig, al hoor je in de cabine nog wel wat van de hydrauliek. Helemaal stil hoeft ook niet, want dat is niet veilig voor collega’s die rondom de machine werken, bijvoorbeeld met bestratingswerkzaamheden, waar ik met de machine met regelmaat straatstenen of bandjes naast de stratenmakers erbij zet, zoals op het project in het centrum van Maastricht”.
Ervaringsbericht gaat door onder de afbeelding
We vragen door en stellen de vraag hoe het zit met onder andere de gebruiksvriendelijkheid. “De bediening van deze machine voelt vertrouwd, vergelijkbaar met wat ik gewend ben van andere merken en is gebruiksvriendelijk. Het feit dat de bediening grotendeels hetzelfde blijft maakt de overstap naar elektrisch eenvoudiger. Toch zijn er kleine dingen waar je rekening mee moet houden, zoals het laden en het starten, maar dat hoort erbij en ik moet zeggen dat ik hier al snel aan gewend was. Aan het einde van de werkdag hier in Meerssen heeft de machine 35% tot 40% aan batterijcapaciteit over, zelfs als ik flink heb doorgewerkt. Hier kan ik op vertrouwen en het opladen goed plannen”, aldus Tim.
Tim vervolgd: “Wat ik persoonlijk prettig vind is dat de machine soepel draait en krachtig genoeg is voor het werk dat ik doe, veelal wegenbouw en baggerwerkzaamheden. Dit zijn projecten waar ik me thuis voel en deze machine kan het prima aan. Voor mij draait het om betrouwbaarheid en dat biedt deze machine zeker”.
Cerfontaine regelt voor deze machine het onderhoud grotendeels zelf. Wij vragen Tim of hij hier ook wat van meekrijgt en hoe dit gaat. Tim zegt: “ik ben blij dat ik op zo’n fijne en goed onderhouden machine mag draaien. Deze machine wordt zoals ik ervaar goed bijgehouden door het team van Cerfontaine, hij is nog vrij nieuw, maar krijgt altijd tijdig zijn onderhoud. De servicebeurten vanuit Staad worden door Cerfontaine geregeld en daar heb ik verder geen hinder of ervaring mee”.
Tim vervolgd: “Het is fijn dat er aanpassingen mogelijk zijn zoals het afstellen van bepaalde instellingen. Zo kan je deze machine steeds beter leren kennen. Zo ver ik hoor is er een fijne samenwerking met Staad. Zelf ben in ieder geval goed over deze machine te spreken”.
Over Cerfontaine B.V.
Cerfontaine B.V. is een hecht familiebedrijf met uiteenlopende activiteiten. Van oorsprong is het een gemengd landbouwbedrijf, dat in 1965 startte met agrarisch loonwerk. In de jaren tachtig kwam daar grondverzet bij. Om dit werk optimaal te kunnen uitvoeren, hebben ze sinds de jaren negentig het wegtransport snel uitgebreid. Momenteel werken ze met ruim 100 mensen. De ambities van dit bedrijf zijn groot en dit resulteert in meer duurzaam en schoner materieel, waarvan voortaan ook elektrisch materieel.
En heb jij nog vragen aan ons? Laat het weten. Onze vertegenwoordigers informeren je graag over deze en onze andere grondverzetmachines. Daarbij kan je bij ons ook terecht voor vragen over laadinfra of energie op locatie.
Meer informatie over de DX165W Electric mobiele graafmachine lees je terug op de productpagina online. Hier vind je specificaties, afbeeldingen en kan de productbrochure gedownload worden. Wanneer je vragen of interesse hebt in deze of een van de andere elektrische grondverzetmachines die wij bij Staad verkopen kan je contact opnemen met een van de vertegenwoordigers, welke ook op deze productpagina zichtbaar zijn.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting.
Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!