Vandaag geven we jullie een kijkje in de werkzaamheden van onze werkvoorbereider. De tussenpersoon tussen onze klanten en de werkplaats en voor Staad enorm belangrijk. We kijken mee met Jordy. Hij heeft veel plezier in zijn werk en wilde ons graag zijn taken laten zien.
Jordy is sinds kort werkzaam bij Staad en voelde zich al meteen helemaal thuis. Hij is 27 jaar oud en woonachtig in Uden. Na het afronden van de opleiding ‘Mechatronica’ heeft hij ervaring op gedaan bij een machinebouwer welke actief is in diverse branches waaronder: evenementreinigers, industrie en land- en tuinbouw. Eerst is hij in de werkplaats begonnen waarna in het magazijn en daarna als werkvoorbereider.
Iedere ochtend gaat Jordy even samen zitten met onze productiemanager Theo. Hier bespreken ze kort wat er voor die dag op de planning staat en wat de doelstellingen zijn. Daarna kan het echte werk beginnen. Als eerste begint Jordy met de werkvoorbereiding, waar hij nagaat welke machine wanneer binnen komt en welke machine de grootste prioriteit heeft. Dit doet hij voor elk type machine: van een grote Doosan rupsgraafmachine tot aan een compacte Doosan minigraver. Eenmaal de machines op een rijtje gezet, gaat Jordy voornamelijk de grotere onderdelen bestellen. De leverdatums houdt hij goed in de gaten, want deze moeten in het magazijn klaar gelegd worden voor de juiste machine.
Als de artikelen op de juist plek liggen, kunnen de planningen voor de monteurs worden gemaakt. Door de goede werkvoorbereiding van Jordy kunnen de monteurs nu aan de slag. Gedurende dit proces blijft Jordy altijd in contact met de monteurs, om zo eventuele verbeteringen op te pikken en de status van de machine te bespreken. Zo blijft de planning up-to-date en kunnen klanten op de hoogte worden gehouden.
Is er een machine helemaal klaar? Dan kan de nacalculatie beginnen. Jordy gaat hier na hoeveel uren er in de machine zijn gegaan en welke artikelen er nou precies gebruikt zijn. Vervolgens kan de calculatie worden doorgestuurd naar de verkoopafdeling.
“Ik sta heel erg nauw in contact met de werkplaats. Je probeert eigenlijk zoveel mogelijk mee te krijgen en je wilt weten wat er zich allemaal afspeelt. Daarom loop ik dagelijks wel een rondje door de werkplaats van Staad en maak ik een praatje met de monteurs om zo de situatie goed in beeld te krijgen, zo kan ik het systeem veel beter optimaliseren en de monteurs voorzien van de juiste artikelen.”
“De grootste uitdaging aan mijn vak vind ik dat je echt flexibel moet zijn. Leverdatums kunnen soms plotseling veranderen en dan moet je meteen schakelen. Hiervoor moeten we oplossingen gaan zoeken, maar door goed te communiceren met de productiemanager en de verschillende afdelingen komt dit altijd goed. Ik denk dat die uitdaging mijn vak het juist ook weer spannend en leuk maakt.”
“Maar wat ik echt de leukste aspecten aan mijn vak vind, dan is dat denk ik het contact tussen mijn collega’s en natuurlijk ook de leveranciers. Zoals ik al eerder benoemde, ben je echt dagelijks bezig met de mensen op je heen. Monteurs worden blij als ze een duidelijk planning voor zich hebben liggen en klanten worden blij met de juiste machine. Deze positieve energie pik je op en daar word je zelf ook blij van. Het toepassen van de technische kennis richting de klanten is ook iets wat ik enorm leuk vind. Klanten willen bepaalde opties op hun machine hebben en ik kan vervolgens adviseren om samen naar een optimaal presterende machine toe te werken. Daarnaast moet je ook de taal van de klanten kunnen vertalen richting de werkplaats.”
Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!