De transitie naar elektrische grondverzetmachines verloopt nog niet zo snel als gewenst. Twee belangrijke uitdagingen zijn de hoge aanschafkosten en de zorgen over stroomvoorziening op de bouwplaats. Staad komt nu met een oplossing: Energy as a Service. Algemeen directeur Pieter Staadegaard legt uit hoe dit nieuwe concept de drempel naar emissieloos werken flink verlaagt.
Ervaringsbericht gaat door onder de afbeelding
"We zijn in 2019 begonnen met het elektrificeren van grondverzetmachines en hebben inmiddels meer dan 200 machines geleverd aan onze klanten”, vertelt Algemeen directeur Pieter Staadegaard van Staad, marktleider in Nederland en Scandinavië in de ombouw van conventionele grondverzetmachines naar elektrisch. “In zowel Nederland als de Scandinavische landen zijn we goed zichtbaar in de markt. Het marktaanbod vanuit andere merken is nu nog relatief klein, maar zal in de toekomst steeds groter worden en daar ligt nog een enorm potentieel voor zowel ons als andere fabrikanten.”
Voorafgaand aan de uitdagingen op het gebied van aanschafkosten en stroomvoorziening, keek Staad bij de ombouw van conventionele grondverzetmachines naar elektrisch tegen een andere belangrijke uitdaging aan: het ontwikkelen van een elektrische aandrijflijn die minimaal gelijkwaardig is aan diesel. “Dat blijkt nog beter uit te pakken dan verwacht,” zegt Staadegaard. “Een elektromotor heeft bij lage toerentallen al een hoog koppel. Het rendement ligt op 96 procent, tegen 45 procent bij een dieselmotor.”
“Maar de echte uitdaging lag bij de inzetduur,” legt Staadegaard uit. “Een machinist start ‘s ochtends vroeg, zet de machine drie keer per dag even uit voor koffie en lunch, en wil verder gewoon doorwerken.” Daarbij speelt de sociale dynamiek op de bouwplaats ook een rol: “Een machinist is een beetje de koning op de bouwplaats, met een gepimpte machine met alle toeters en bellen. Als zo’n machine halverwege de dag moet stoppen om op te laden, terwijl vrachtwagens en grondwerkers staan te wachten, dan verandert die status. Dat willen we voorkomen.”
Om zeker een volledige werkdag te kunnen draaien, ontwikkelde Staad de Powerbox 400. “We hebben de batterijtechnologie zo ontwikkeld dat we maximale energie in minimale afmetingen krijgen,” vertelt Staadegaard. “De batterij moet kunnen koelen en verwarmen, want zowel in de winter als in de zomer moet de output hetzelfde zijn. Dat was een flinke technische uitdaging die we met onze engineers hebben opgelost.”
In de praktijk blijken er dan nog twee grote uitdagingen die de brede adoptie van elektrische machines in de weg staan. “Ten eerste is er de hoge investering”, legt Staadegaard uit. “Grote aannemers kunnen die wel dragen en afschrijven op grote projecten. Maar voor zzp’ers en mkb-bedrijven, die van week tot week of maand tot maand werken, is die investering op dit moment gewoon te hoog.”
“De tweede uitdaging is de stroomvoorziening op locatie. Neem bijvoorbeeld bosbouwwerkzaamheden; dan moet je op honderden locaties tegelijk zijn, vaak zonder stroompunt in de buurt. Of denk aan een bouwplaats met tien of twintig elektrische machines. Dan heb je een enorme stroomvoorziening nodig die er meestal gewoon niet is. En bij sloopprojecten is stroom vaak het eerste wat wordt afgesloten.”
Met Energy as a Service lost Staad beide uitdagingen in één keer op. “Klanten kunnen nu een elektrische machine aanschaffen zonder een dure Powerbox, ofwel batterijpakket. De groene energie wordt geleverd via ons nieuwe merk Fusion, dat zorgt voor dagelijkse batterijwissels op locatie. De machinist kan gewoon doorwerken en hoeft zich geen zorgen te maken over laden.”
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting.
Staad/Fusion organiseert de logistiek slim met elektrische vrachtwagens die routes rijden langs de locaties waar de klanten zich bevinden in Nederland. “We hebben strategische laadlocaties in het hele land, zodat we de klant te allen tijde kunnen voorzien van groene energie, op zijn gewenste locatie in Nederland”, vertelt Staadegaard.
Het tarief voor Energy as a Service is vanaf 78 cent per kWh, vergelijkbaar met snelladen langs de snelweg. “Maar dan krijg je de stroom wel op locatie geleverd, inclusief de complete service,” benadrukt Staadegaard. “Voor een DX165W Electric betekent dit een aanschafprijs vanaf 340.000 euro, zonder Powerbox. Bij een verbruik van meer dan 1.000 kWh per week komen de energiekosten op 1.500 euro per week.”
Staadegaard ziet Energy as a Service als meer dan alleen een oplossing voor grondverzetmachines. “We hebben in Nederland een grote uitdaging met de netcongestie. Door slim te pendelen tussen locaties met stroomoverschot en stroomtekort, creëren we eigenlijk een flexibel extra netwerk. Dit concept kan in de toekomst ook voor andere toepassingen waardevol zijn, bijvoorbeeld in de logistieke sector waar veel bedrijven worstelen met de elektrificatie van hun wagenpark.”
De techniek blijft zich ontwikkelen. “Vooral op het gebied van software en laadprotocollen maken we grote stappen,” vertelt Staadegaard. “We werken intensief samen met Elaad om onze Powerboxen ook geschikt te maken voor andere merken en toepassingen. Onze Powerboxen zijn inmiddels getest met verschillende merken grondverzetmachines en diverse elektrische vrachtwagenfabrikanten. Het is nu nog niet altijd plug-and-play, maar we hebben het steeds beter onder de knie.”
Met Energy as a Service maakt Staad de transitie naar elektrische grondverzetmachines toegankelijker voor een veel bredere doelgroep. Het lost zowel de investeringsuitdaging als de stroomvoorziening op, waardoor ook MKB bedrijven kunnen overstappen op emissieloos materieel. Een belangrijke stap voorwaarts in de verduurzaming van de GWW sector, die bovendien bijdraagt aan de oplossing van de netcongestie in Nederland.
Dit artikel is in samenwerking met BouwmachinesNL tot stand gekomen
Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!