Monteur aan het woord met Corne

31 maart 2022

Als Staad zijnde zijn we hard aan de weg aan het timmeren om het pad naar een emissieloze bouwplaats werkelijkheid te laten worden. Daar komt naast ontwikkeling en productie ook goed personeel bij kijken. Daarom hebben we deze keer een lieftallige collega geïnterviewd om jullie een kijkje in de keuken te geven over hoe een dag als monteur bij ons eruitziet. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder.

Even voorstellen
Corné de Graaij woont in Udenhout en heeft een bak aan ervaring. Corné heeft de opleiding autotechniek gevolgd en begon daarna aan zijn indrukwekkende loopbaan in de elektrificatie van machines. Na verschillende bedrijf gezien te hebben in hele tijd voelde hij zich al snel helemaal op zijn plek bij Staad. Hier voelt hij zich als een vis in het water en bouwt hij samen met een mooi team alle elektrische Doosan machines om en dat doet hij uitmuntend.

De dag van
‘’Hoe mijn dag hier verloopt; zwaar, grapt Corné. Het eerste wat ik doe wanneer ik op de zaak ben is alles checken. Is alles goed gegaan gisteren en waar is iedereen geëindigd. Ik ben er altijd een uurtje eerder, zodat ik dan meteen kan beoordelen wat we vandaag kunnen gaan doen, aan de hand van waar we gisteren gebleven zijn. Alle obstakels help ik aan de kant en dan ga ik zelf helpen met het opbouwen van de elektrische machines. De problemen die ik door de dag heen zie sla ik thuis op in een Word bestand, zodat wanneer dit vaker voorkomt ik dit kan inzien. Dan weet ik dat we daar structureel iets mee moeten. Met ons team zijn we de gehele dag bezig met het elektrificeren van graafmachines en daar zijn we steeds meer de productie van aan het opschalen. Op deze manier kunnen we aansluiten bij de stijgende vraag. Mijn rol hierin, is het ondersteunen van het team en zorgen dat er een mooi product naar buiten rolt.’’

Kansen en uitdagingen
‘’De grootste uitdagingen voor ons als bedrijf is op dit moment mankracht. Van assemblage van de accu’s tot de opbouw van de machines. We hebben overal mensen voor nodig, zodat we ons de komende periode kunnen bezighouden met het opschalen van de productie. Daarnaast zou het ook heel fijn zijn als er iemand met net zoveel ervaring als ik bij zou komen, zodat er meer mensen zijn die andere weer dingen kunnen leren. Qua kansen zie ik dat voor ons in de powerboxen (de zelfontwikkelde accuboxen die de machines voorzien van ‘energie’). Voor mij zijn onze elektrische machines echt de mooiste elektrische machines die er op dit moment zijn op de markt. De machine plus de powerbox die we zelf hebben ontwikkeld is echt een uniek product. De powerboxen zijn verwarmd en gekoeld waardoor de accu’s altijd de juiste temperatuur behouden, waardoor we de maximale capaciteiten eruit kunnen halen en ook altijd zo snel mogelijk de accu’s weer kunnen volladen. Het gave van ons is dat we hier niet stoppen. We blijven kijken wat kan er beter en wat hebben we daarvoor nodig. Daar ligt ook echt onze kracht dat we niet stil blijven staan en vooraan in de ontwikkeling van duurzaamheid blijven. Het zal ook altijd een uitdaging blijven om de ontwikkelingen te kunnen bijbenen en één van de beste producten te consolideren en waarborgen, maar dat maakt het juist ook interessant en leuk.’’

Anders denken
‘’De grootste uitdaging voor onze klanten gaat zijn; zo lang mogelijk kunnen draaien. Naast het product wat natuurlijk goed moet zijn, maar wat naar mijn mening goed is moet ook de machinist anders leren draaien. Diesel of elektrisch is echt een verschil. Dat is anders leren nadenken. Niet onnodig energie verbruiken gedurende de dag, maar daar zuinig mee om leren gaan. Dat zit hem in rijden van A naar B en de grote functie op je giek gebruiken. Dat zijn denk ik de belangrijkste dingen waar je zo zuinig mogelijk mee om moet gaan. Machinisten kunnen we daar in meenemen door onze training te geven bij de aflevering, maar ook om bijvoorbeeld de machinisten die een elektrische machine hebben meer te koppelen aan elkaar. Zodat ze van elkaar kunnen leren en dat het ook een spel kan worden wie het langste met zijn machine kan draaien om zo zuinig mogelijk met je energie om te gaan.’’

Verandering van regelgeving
‘’In 2030 moeten de bouwplaatsen emissieloos zijn, dus er staat ons de komende jaren nog een hele grote verandering te wachten. Dat is allemaal niet zo lang meer. Daarom is het ook van belang voor ons op te blijven letten hoe we het weer beter kunnen doen en het ook voor al onze klanten toegankelijk te maken. Dat is ook wel iets wat ik echt leuk vind om te doen. Ik spreek regelmatig veel mensen uit de branche om op de hoogte te blijven van de nieuwste innovaties. Voor mij is het super belangrijk omdat ik samen met het team gewoon de beste machine wil bouwen. En daar werken we iedere dag hard aan!’’

Veiligheid
‘’Onze machines werken op 800 Volt. Sommige mensen die niet weten wat dat is vinden dat spannend. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat er met de machinist sowieso niks kan gebeuren als hij zich aan de regels houdt. De belangrijkste regel hierbij is eerst denken en dan doen. Je gaat bijvoorbeeld ook niet een sigaret in een tank van een diesel gooien. Dat soort simpele dingen moet je ook niet doen bij een elektrische machine. Op al onze stekkers zitten locks en beveiliging zodat je niet zomaar een stekker eruit kan trekken waar stroom op staat. Bij het wisselen van een powerbox zorg je er altijd voor dat je de hoofdschakelaar afzet zodat alle stroom eraf is. Dit hebben wij zo ingebouwd dat je van buitenaf kan zien op de powerboxen wanneer alle stroom eraf is. Als er ook nog maar één lampje brand op de powerbox dan kun je de stekkers er nog niet uithalen. De machine hebben we dus goed beveiligd. Bij levering van een machine trainen we daar de machinist ook in en nemen we alle veiligheidsprotocollen door. Voor mij is veilig werken dan ook het allerbelangrijkste!’’

Meer nieuwsberichten

DX165W 7 Electric Staad Powerbox400 Emissieloze Mobiele Graafmachine Grondverzetmachine

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Wij houden je graag op de hoogte