We gaan langs bij machinist Thijs van Grunsven die nu drie jaar werkt bij van Gebr. Van den Brand en van Oort B.V. (GBO) uit Uden. Thijs is een van de machinisten uit het consortium ‘De Bouwplaats van Morgen’, waar GBO samen met zeven anderen investeerde in een DX165W Electric mobiele graafmachine. GBO is een betrouwbare partner binnen het grondverzet, maar is daarnaast ook actief op het gebied van sloop, puinrecycling, zandwinning én transport. Een veelzijdig familiebedrijf dat kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en flexibiliteit hoog in het vaandel draagt. Om steevast elke uitdaging aan te kunnen gaan beschikt GBO over een gedegen machinepark met onder andere diverse Doosan graafmachines.
De afgelopen tijd is Thijs al druk aan de slag geweest met zijn elektrische graafmachine. Wij willen natuurlijk alles weten over zijn eerste ervaringen en hoe het nou is om de overstap te maken naar elektrisch. ‘’Voor mij draait de machine tot nu toe vlugger dan de andere Doosan waarmee ik heb gedraaid en dat vind ik positief. We hebben het zelfs getest. Op de zaak hebben we ook nog een Doosan DX170W-5 mobiele graafmachine en ten opzichte van die machine werkt hij echt sneller. Dat was wel cool om te ervaren. Waar ik nog wel tegenaanloop als machinist, is dat als ik ergens moet werken de benodigde laadinfra nog niet altijd goed en veilig geregeld is. Het is dus niet per se een grote uitdaging voor de machine want die doet zijn werk wel maar meer de voorzieningen eromheen, aldus Thijs.’’ Op de vraag als we stellen: hoe vond je het om op de elektrische machine te moeten draaien, draait Thijs het al heel snel om. ‘’Ik moest niks, ze hebben het aan mij gevraagd of ik het wilde proberen en ja, ik vond dat eigenlijk wel heel mooi om te proberen. Zelf ben ik nog vrij jong dus denk dat ik nu makkelijk die overstap nog kon maken.’’
Op dit moment staat Thijs op een werk te draaien waar ze een oude asfaltcentrale hebben weg gehaald. Deze plek moeten ze nu bouwrijp maken voor een nieuw te bouwen distributiecentrum. In het project liepen ze tegen een paar uitdagingen aan en een daarvan is dat het veengrond is waar ze op bouwen, deze is namelijk zachter, maar dit heeft verder geen invloed op de machine. Deze maakt lange dagen en dan moet hij ook wel eens zijn Powerbox wisselen maar dat is geen enkel probleem zegt Thijs. ‘’De Powerboxen wisselen is echt super vlug gedaan, ik doe het binnen de 6 minuten. Aan het einde van de dag sluit ik vervolgens de machine gewoon aan het stroom en ga ik naar huis en kom ik de volgende dag op het werk weer bij een volgeladen machine. Met diesel tanken ben je dan wel wat langer bezig.’’
Een hele tijd terug kondigde we al aan dat GBO mee doet aan de ‘Bouwplaats van Morgen.’ Samen met zeven andere bedrijven gaan ze met elektrisch materieel aan de slag en testen ze de werking daarvan. Samen met TNO zullen deze onderzoeksresultaten gedeeld worden en kunnen ze naast de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) informeren ook de branche vertellen wat erbij komt kijken. Zo kan de sector leren van deze casussen en hopelijk sneller de stap kunnen en durven zetten richting emissieloos. “We volgen de ontwikkelingen op de voet. Omdat we meestal als onderaannemer fungeren, biedt zo’n elektrische machine ons geen inschrijfvoordeel. In samenwerking met partner BAM Infra wordt de elektrische machine veel ingezet, vertelt mede-eigenaar Wilko van Oort.”
Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!